دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

بهـره و ربـا در اسـلام

فهرست مطالب

عنوان ............................................................................. صفحه

مقدمه ................................ 1

بهره در ادبیات اقتصادی غرب ........... 1

ربا در فقه اسلامی .................... 4

فلسفه وجودی بهره در متون اسلامی ....... 5

پول سرمایه بالقوه است ................ 7

پول کالاست ............................ 9

پول سرمایه است ....................... 12

آیا حرمت ربا در اسلام ، به معنای نفی بهره طبیعی است ؟ 13

بهره طبیعی و سود .................... 16

اجاره و بهره طبیعی ................... 21

نتیجه گیری ........................... 23

فهرست منابع .......................... 27

مقدمه :

تقریباً در بیشتر آثار متفکرین مسلمان ، بهره مترادف واژه ربا به کار رفته است . همچنین ، حرمت ربا به منزله حذف نرخ بهره در نظام اقتصادی ، مورد تأیید اسلام تلقی شده است با توجه به مفهوم فراگیر بهره در نظام اقتصاد سرمایه داری ، حرمت ربا و حذف بهره به عنوان یک اصل مسلم ، فصل تمایز دو نظام اقتصاد سرمایه داری و نظام اقتصادی مورد تأیید اسلام است . لذا از نقطه نظر علمی ، مفهوم بهره و انطباق یا عدم انطباق آن با مفهوم ربا از اهمیت ویژه‌ای در نفی نظام سرمایه داری و پی ریزی مبانی تئوریک نظام اقتصادی مورد تأیید اسلام برخوردار است .

در این تحقیق ابتدا مفهوم بهره در ادبیات اقتصادی غرب توضیح داده می شود ؛ سپس مفهوم ربا در شریعت اسلام تبیین می شود و به دنبال آن ، به منظور شناخت دیدگاه متفکرین مسلمان در مورد مفهوم بهره ؛ نظریات اقتصادی این متفکرین در این باره که غالباً به توجیه حرمت ربا اختصاص دارد ، اما می تواند در تبیین مفهوم بهره از نگاه این متفکرین موثر باشد – مورد بررسی قرار می گیرد .



خرید فایل



لینک منبع :بهـره و ربـا در اسـلام

ربا (اسلام) - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/ربا_(اسلام)‎Cached Similarبا اینکه مسلمانان همه متفق هستند که ربا در اسلام حرام است، تعریف دقیق ربا در بین مسلمانان مورد .... به باور سردمداران این دیدگاه، می‌بایست پول با بهره قرض داده می‌شد. بهره و ربا ۱ - irPress.org irpress.org/index.php?title=بهره_و_ربا_۱‎Cached Similar9 فوریه 2012 ... پس از آن، نظر دین اسلام درباره بهره و ربا و چگونگی بهره در کشورهای اسلامی را به‌تفصیل بیش‌تری بیان می‌داریم. آنگاه در رابطه با این سئوالات کلی ... نظریه های بهره و ربا - پایگاه اطلاع رسانی حوزه نت www.hawzah.net/fa/article/view/80387‎Cached Similarنویسنده مقاله با ارائه نظریه ای مبنی بر تفاوت ماهوی ربا و بهره نظام سرمایه داری معتقد است که تلاش برای تغییر نظام بانکی کشورهای اسلامی در جهت حذف بهره و کوشش ... بانکداری بدون ربا - ویکی فقه wikifeqh.ir/بانکداری_بدون_ربا‎Cachedدر نظام بانکداری بدون ربا بکارگیری این ابزار توسط بانک مرکزی، ... (البته پرداخت و عدم پرداخت بهره، تاثیری در کارایی این ... مقاله بهـره و ربـا در اسـلام bankmaghale.ir/مقاله-بهـره-و-ربـا-در-اسـلام/‎Cached Similarمقاله بهـره و ربـا در اسـلام مربوطه به صورت فایل ورد word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۲۸ صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود مقاله بهـره و ربـا در ... نقد و بررسی دیدگاه‌های جدید پیرامون ربا و بهره بانکی ifr.journals.isu.ac.ir/article_1653_373.html‎Cached Similarاز زمان ورود دانش نوین بانکداری در کشورهای اسلامی، برخی از محققین تلاش نموده‌اند تا با ارائه برخی از برداشت‌های خاص از مفهوم ربا، به نحوی نشان دهند که ربا در اسلام شامل ... سود چیست بهره چیست ربا چیست - آفتاب www.aftabir.com/.../سود-چیست-بهره-چیست-ربا-چیست‎Cached Similar23 ژوئن 2007 ... سود چیست بهره چیست ربا چیست. ... اقتصاد را به روشنی توضیح می‌داد که آنچه در اسلام تحریم شده، رباست که مترادف با بهره از پیش تعیین شده است. تفاوت ربا و بهره بانکی در چست؟ - بانکی دات آی آر banki.ir/bank-ha/20583-تفاوت-ربا-و-بهره-بانکی-دار-چست؟‎Cached Similar20 مه 2014 ... به گزارش بانکی دات آی آر، بهره و ربا دو مفهوم کلیدی در بانکداری اسلامی است اگر تعریف صحیح و تفاوت این دو را ندانیم ممکن است دچار سوء تفاهم ... مطالعۀ تطبیقی منع ربا در حقوق کشورهای اسلامی و کشورهای اروپایی ... clk.journals.pnu.ac.ir/article_292_50.html‎Cached Similarواژه های کلیدی: منع ربا، حقوق اسلام، مسیحیت، بحران مالی، بانکداری اسلامی. 1- مقدمه: در اغلب ادیان اخذ بهره در قراردادهای قرض ممنوع است. در هند قدیم که قوانین آن مبتنی بر ... «شفاف سازی مفهوم ربا، بهره و سود» «در نظام بانکداری اسلامی» - پایگاه ... www.noormags.ir/.../«شفاف-سازی-مفهوم-ربا،-بهره-و-سود»-«در-نظام-بانکداری-اسلامی»‎Similarعلی رضا شریف مقدسی ; مجله: علوم اسلامی ; پاییز 1386 - شماره 7 ;