دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

بررسی نقش خانواده در افت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی

دانش‌آموزان در دوران ابتدایی بنا بر ضرورت نیازهاى درونى و فطرى خویش بدنبال کسب دانش و آگاهى هستند، بنابراین بصورت طبیعى به تحصیل علاقه‌مندند.

اغلب دانش‌آموزان در حال تحصیل در مدارس، از بهره‌ى هوشى لازم براى انجام تحصیل در مقطع مربوط به خود برخوردارند و به گفته‌ى بنیامین بلوم اغلب دانش‌آموزان قادر به کسب اهداف آموزشى هستند و تنها زمان یادگیرى براى آنها متفاوت است.

  1. پیشگفتار
  2. مقدمه
  3. فصل اول : کلیات تحقیق
  4. بیان مساله
  5. اهمیت و ضرورت تحقیق
  6. هدف های کلی تحقیق
  7. هدف های جزئی تحقیق
  8. فرضیه ها
  9. متغییر های تحقیق
  10. فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق
  11. فصل سوم : روش انجام تحقیق
  12. مواد ها و روش ها
  13. نوع پژوهش
  14. روش اجرای طرح
  15. جامعه آماری
  16. نمونه آماری و نحوه گزینش آن ها
  17. روش نمره گذاری
  18. فهرست منابع



خرید فایل


ادامه مطلب ...

نقش هانری کوربن در شناسایی میراث معنوی ایران و ایرانیان به اروپاییان

هانری کربن(1978-1903) برجسته‌ترین مفسر غربی، حکمت معنوی ایران و فلسفه اسلامی این سرزمین، در روز چهاردهم آوریل 1903 در شهر پاریس دیده بر این جهان خاکی گشود. در ایام کودکی و جوانی از یک آموزش منظم مذهبی چنان‌که در یک خانواده معتقد کاتولیک فرانسوی مرسوم بود برخوردار شد. او در سال 1925 موفق به دریافت لیسانس در فلسفه از دانشگاه سوربن شد و در سال 1926 شهادت‌نامه عالی فلسفه و در 1928 دیپلم مدرسه تتبعات عالیه دانشگاه پاریس و در سال 1929 دیپلم مدرسه السنه شرقیه پاریس را به دست آورد و علاوه بر تسلط کامل بر فلسفه غربی و زبان‌های کلاسیک اروپایی با عربی و فارسی نیز کاملاً آشنا شد و حتی زبان پهلوی را فرا گرفت. در این دوران او از یک طرف تحت تعلیم اتین ژیلسون بزرگ‌ترین صاحب‌نظر در فلسفه قرون وسطای اروپایی در دوران اخیر آشنا شد از طرف دیگر کربن در این دوره تحت تأثیر فلسفه پدیدارشناسی ادموند هوسرل و فلسفه‌وجود مارتین هایدگر قرار گرفت گرچه پس از کشف «فلسفه وجود» حقیقی که از مشرق دار هستی بر عقل آدمی اضافه می‌شود و او آن را در آثار حکمای ایران به دست آورد او را دیگر علاقه‌ای به حوزة هایدگر و اگزیستانسیالیست‌های فرانسوی نیست.

فهرست مطالب

هانری کوربن

تأویل قرآن و حکمت معنوی در نوشته‌های هانری کربن

هانری کربن از دیدگاه داریوش شایگان

هانری کربن و حکمت متعالیه شیعه از دیدگاه حسن سید عرب

آفاق تفکر معنوی در اسلام ایرانی

فعلیت اندیشة هانری کربن در چیست؟

منابع



خرید فایل


ادامه مطلب ...

تکنیک های سعدی برای صلح

صلح یک شعار می­باشد، که یکی از غایت های علم سیاست به شمار می­آید. برای اینکه صلح از حالت شعاری بیرون بیاید و در واقعیت عینی، اجتماعی و سیاسی عملیاتی شود نیاز به تکنیک دارد. سعدی یکی از ادیبان ایرانی است که در مجموعه گزاره­های اندرزنامه­ای، شیوه های اجرایی و کاملا عملی برای رسیدن به صلح را ترسیم می­کند. در این پژوهش بر شش تکنولوژی سعدی در گلستان سعدی با عنوان:

1-تکنیک متافیزیکی

2-تکنیک تفهمی و پدیداری

3-تکنیک تقدم عمل بر دانش (واقع گرایی)

4-تکنیک نیت خوانی نکردن

5-تکنیک سکوت و خاموشی

6-تکنیک تواضع و درویشی

پرداخته می­شود و با استفاده از تحلیل محتوای گلستان سعدی با روش پدیدارشناسی به نقد و ارزیابی اندیشه ایرانی در مورد صلح می­پردازیم.

فهرست مطالب

چکیده

بیان مسئله

چارچوب تئوریک

1-تکنیک متافیزیکی

2-تکنیک تفهمی و پدیداری

3-تکنیک تقدم عمل بر دانش (واقع گرایی)

4-تکنیک نیت خوانی نکردن

5-تکنیک سکوت و خاموشی

6-تکنیک تواضع و درویشی

نتیجه

منابع



خرید فایل


ادامه مطلب ...

اتیمولوژی اسامی محلات و روستاهای منطقه‌ی مراغه

ریشه‌شناسی را در زبان فرانسوی «اتیمولوژی» می‌گویند. اتیمولوژی واژه‌ای است یونانی که از راه زبان لاتین به زبان فرانسوی راه یافته‌است.در یونانی باستان اتیمولوژی به معنی «شناخت اتیمون (Etymon)» و اتیمون به معنی «معنی حقیقی واژه» بوده‌است.در زبان تازی فقه الغه نامیده می شود. احمد فردید از معادل «علم الاسماء» برای آن استفاده کرده‌است. علمای قدیم در نوشته‌های خود گاهی با ذکر «وجه تسمیه» و «وجه اشتقاق» به شرح واژه‌ها می‌پرداختند. مقصود علمای قدیم از وجه تسمیه و وجه اشتقاق ریشه‌شناسی بوده است(ابولقاسمی،1389) در لغتنامه دهخدا به نقل از تعریفات جرجانی آمده: «بیرون آوردن کلمه ای از کلمه دیگر بشرط آنکه در معنی و ترکیب با هم مناسب و در صیغه مغایر باشند(دهخدا، فرهنگ لغت). با این تعریف اشتقاق معادل «Derivation» می‌شود و یکی از انواع واژه‌سازی خواهد بود که خود یکی از مکانیسم‌های مورد مطالعه تئوری ریشه‌شناختی است. پایه علم اتیمولوژی جدید را «سر ویلیام جونز»، قاضی انگلیسی، نهاده‌است. وی در سال ۱۷۸۶ در برابر انجمن آسیایی کلکته خطابه‌ای ایراد کرد که در آن زبان‌های لاتینی و یونانی و سنسکریت و فارسی را از یک اصل اعلام کرد. از این زمان عده‌ای از دانشمندان در منشأ زبان‌ها و ارتباط آن‌ها با هم به پژوهش پرداختند.ماکس مولر آلمانی در این زمینه کارهای وسیعی ارایه کرده است فریدریش ماکس مولر به آلمانی( Friedrich Max Müller)‏ (زاده ۶ دسامبر۱۸۲۳-مرگ ۲۸ اکتبر۱۹۰۰) زبان‌شناس و خاورشناس آلمانی بود. او یکی از پایه‌ریزان هندشناسی و پژوهش‌های تطبیقی و سنجشی آیین‌ها در دانشگاه‌های غربی بود. او اثرهای پژوهشی و عمومی‌ای در زمینه هندشناسی دارد و کتاب‌های روحانی خاور که در پنجاه جلد با راهبری او نوشته‌شد از یادبودهای پژوهشی عصر ویکتوریایی انگلستان است.

فهرست مطالب

مقدمه

بخش اول

اتیمولوژی

وجه تسمیه

مبانی تحقیق

شهرستان مراغه

بخش دوم

ایتمیولوژی اسامی کوه‌ها,چشمه‌ها و.. منطقه‌ی مراغه

مبانی تحقیق

نگاهی به چند اسم جغرافیایی منطقه

نگاهی به اسامی چشمه‌ها و برکه‌ها‌ی منطقه مراغه

منابع



خرید فایل


ادامه مطلب ...

مسائل حقوقی قراردادهای صنعتی و نحوه تهیه و تنظیم آن

در زندگی امروزه و در میان موضوع های متعدد حقوقی ، شاید هیچ موضوعی اهمیت موضوع « قراردادها » را نداشته باشد. قراردادها در هیچ دورانی از تاریخ تا به این میزان از اهمیت ، تنوع و تکثر برخوردار نبوده است. امروزه زندگی بشر از بدو تولد تا مرگ، همواره با قرارداد در هم آمیخته است.امور قراردادها پیش از این به برخی از شخصیت ها مانند بازرگانان و صاحبان حرف اختصاص داشت ، ولی امروزه قلمرو قراردادها به تمامی اقشار جامعه تسری پیداکرده و قریب به اتفاق جامعه به عناوین مختلف با انواع قراردادها سروکار دارند.

نیازمندی‌های مشترک ملت‌ها در محیط داخلی و خارجی کشورها موجب توافق‌هایی در امور حقوقی می‌شود و یک رابطه حقوقی بین آنان به وجود می‌آورد که تحت عنوان “ قراردادها و مسائل حقوقی مرتبط با آن” مورد بررسی قرار می‌گیرد. در جزوه حاضر در مقام بررسی و بحث درباره یک موضوع خاص نیستیم بلکه این جزوه با لحاظ برنامه‌های آموزشی بخش صنعت کشور برای آموزش بخشی از حقوق مدنی تحت عنوان « مسائل حقوقی قراردادهای صنعتی ونحوه تهیه و تنظیم آن » تدوین و گردآوری و جمع‌بندی و در قالب یک مبحث درسی کوتاه مدت صورت‌بندی شده است.

در حقوق ایران اصطلاح «قرارداد» مترادف با «عقد» به کار رفته است.عقد درفارسی به مفهوم بستن و گره بستن و پیمان بستن آمده است.

و اما با استناد به مادّه 183 قانون مدنی که در تعریف عقد می فرماید: «عقد عبارتست از اینکه یک یا چند نفر، در مقابل یک یا چند نفر دیگر، تعهد بر امری نمایند و مورد قبول آنها باشد.» ظاهرا مفهوم ماده بیان تعهد بر امر = فعل = عمل است، یعنی عقد عهدی است در حالیکه عقد می تواند هم امری را تعهد نماید و هم مالی (کالا ، تجهیزات صنعتی ،ماشین آلات ،تکنولوزی و نرم افزارو...) را انتقال دهد.البته این تعریف از نظر علمای حقوق خالی از ایراد نیست ، زیرا که تعریف فوق هم اشاره به مال و یا حقوق قابل انتقال ننموده است .تعریف درست عقد یا قرارداد آن است که :«عقد عبارت است از اینکه یک یا چند شخص در مقابل یک یا چند شخص دیگر ، تعهد برانجام امری وعدم انجام امر یا تملیک بر مالی ویا انتقال حقی نمایند و مورد قبول آنها باشد».

از طرفی در ماده 184 قانون مدنی عقود و معاملات مترادف هم کاربرد پیدا کرده است ولی در آن قانون تعریفی از “معاملات” نشده است بلکه درماده یک آیین‌نامه چگونگی تنظیم و انعقاد توافق‌های بین‌المللی که به استناد اصول 77 و 125 قانون اساسی در تاریخ 13/2/1371 به تصویب هیأت وزیران رسیده است اصطلاح “معامله” را چنین تعریف نموده است:

«معاملات: خرید و فروش کالای صنعتی وحقوق و خدماتی است که دستگاه دولتی در قالب بودجه سالیانه، حدود اختیارات محول، با رعایت ضوابط کلی قانونی، انجام می‌دهد.»

معامله از ریشه عمل و از باب مفاعله بوده و در لغت به معنی با همدیگر دادوستد کردن و تکلیف دادن کسی را به کاری آمده است. ماده 214 قانون مدنی در این مورد می فرماید: «مورد معامله باید مال یا عملی باشد که هر یک از متعاملین تعهد تسلیم یا ایفاء آن را می‌کنند.»

اصطلاحات “قراردادها” و “عقود” و “تعهدات” و “معاملات” مبین آن هستند که در اثر تحقق آن اصطلاحات برای طرفین قرارداد و متعاقدین ومتعاهدین و متعاملین رابطه حقوقی “حق و تکلیف” اعتباراً ایجاد می‌شود. بنابراین روشن شدن مفاهیم (حق و تکلیف) ضروری است.

فهرست مطالب

مقدمه .........................................................صفحه سه

  1. تعریف قرارداد.......................................................... 4
  2. تعهدات درقرارداد.........................................................4
  3. عنوان قرارداد.......................................................... 5
  4. نحوه تنظیم مقدمه قرارداد وموضوع قرارداد..... ................13
  5. مبلغ قرارداد قرارداد............................................ 19
  6. شرایط اساسی صحت معامله (قرارداد).................................20
  7. شرایط اساسی صحت شروط ضمن عقد.....................................28
  8. خسارت ناشی از عدم انجام تعهد ....................................28
  9. قوه قاهره وآثار حقوقی آن.........................................32
  10. حل اختلاف ناشی از قرارداد........................................33
  11. نکاتی درباره قراردادهای خارجی................................... 35
  12. مساله دادگاه صالحه و قانون حاکم ...............................36
  13. احتیاطات لازم در خصوص اطراف قرارداد.......................................................37
  14. تفسیر قراردادها بر اساس قصد مشترک طرفین.................37
  15. راه های انحلال (اقاله و انفساخ وفسخ )قرارداد..................45
  16. راه های حل اختلاف قراردادی..........................45
  17. اعتبار نهایی قرارداد....................................47
  18. اصل لزوم قراردادها...........................................47
  19. وجه التزام در قرارداد.........................................................48
  20. کسور قانونی و قراردادی قرارداد................................49
  21. قانون حاکم بر قرارداد........................................49
  22. اقامتگاه قانونی طرفین قرارداد....................................51
  23. شروط منع انتقال تعهدات به غیر.....................................52
  24. عوامل تغییر مبلغ قرارداد......................................52
  25. حفظ حقوق قراردادی...................................... 53
  26. دفینه و آثار تاریخی و پیامد ه..................................53
  27. تضامین در قرارداد.................................54
  28. ذکر منع افشای اطلاعات در قرارداد...........................55
  29. دستگاه نظارت و نماینده مقیم و بازرسی در قرارداد................55
  30. سقوط تعهدات در قرارداد.....................................56
  31. ذکر موادی از قانون مدنی (قواعد عام )حاکم برقراردادها..



خرید فایل


ادامه مطلب ...

بررسی شأن نزول آیه افک

روزها گرم بودند مانند تمام روزهای دیگر عربستان امّا گویی این گرمای رزمندگان اسلام بود که هوا را گرم­تر می­کرد. سپاهیان چند روزی بود که مشغول فراهم نمودن ادوات جنگی بودند. قافله به راه افتاد. پیامبر در آن سفر ماریه‌ی را نیز همراه بردند. در حین راه او از کاروان عقب ماند. بعد از مدّتی سپاهیان و رسول(صلی­الله­علیه­و­آله­و­سلم) فهمیدند که ماریه در بینشان نیست. در راه مردی ماریه را یافت و او را به مدینه بازگرداند.

از آن­جا که روزگار هیچ وقت از یاوه­گویان تهی نخواهد شد، پرسشی مطرح کردند این چنین: « این خانم کجا بود، چرا عقب ماند و آن­که او را آورد که بود؟ »

قرآن اینجاست که با لحنی شدید، مسلمانان را عتاب می­کند و می گوید: چرا در مقابل این یاوه گویی شدّت عمل به خرج ندادید؟ در پایان خداوند می گوید: خدا به شما اندرز می دهد، اگر مؤمنید، دیگر گرد این سخن نگردید.

در قرآن مسأله این نیست که « آن زن ماریه بوده یا عایشه،حتی مطرح نیست که زن پیامبر بوده است». آن­چه مهّم است این است، که تهمت زدن به یکدیگر را روا نمیدارد مگر این­که بتواند چهار گواه بر ادعای خود آرد. هم­چنین قرآن، عذاب سخت خویش را بر مشرکان یادآور می­شود.

گروهی از صحابه رسول خدا به یکی از زنان پیامبر تهمت زنا زدند و مطالب زیادی مطرح شد تا این­که از جانب خدا آیه زیر در برائت همسر رسول خدا(صلی­الله­علیه­و­آله­و­سلم) از زنا نازل شد

«إِنَّ الَّذِینَ جَاءُوا بِالْإِفْکِ عُصْبَةٌ مِنْکُمْ لَا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَکُمْ بَلْ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ لِکُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ مَا اکْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ وَالَّذِی تَوَلَّى کِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذَابٌ عَظِیمٌ.» [1]

در حقیقت ، کسانى که آن بهتان ( داستان اِفک) را ( در میان ) آوردند ، دسته اى از شما بودند . آن ( تهمت ) را شرّى براى خود تصوّر مکنید بلکه براى شما در آن مصلحتى (بوده) است . براى هر مردى از آنان ( که در این کار دست داشته) همان گناهى است که مرتکب شده است ، و آن کس از ایشان که قسمت عمده آن را به گردن گرفته است عذابى سخت خواهد داشت .

اما نسبت به شأن نزول این آیه، که در شأن عایشه یا ماریه قبطیه است و چه زمانی نازل شده است و آیا نزول این آیه فضیلتی برای عایشه یا ماریه می­آورد بحث­ها و اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد که در ادامه به آن می­پردازیم.

فهرست مطالب

پیش گفتار 5 … …………………………….

فصل اول

داستان إفک ...............................................................................6 چرا این تهمت را بازگو کردید .............................................................. 61

ویزگی های اخلاقی پیامبر................................................... 10 شایعه ساز باید از عذاب خدا بترسد ..................................................... 62

داستان...................................................................................... 10 شایعه سازان پیرو شیطان هستند ..........................................................62

چکیده...................................................................................... 10 احسان و گذشت به کسانی که نسبت به انسان بد می کردند ..... 63

داستان بر نظریه اهل سنت................................................. 11 تهمت و کیفر آن .......................................................................................63

آیا شیعه به عایشه تهمت می زند ؟....................................15 بحث روائی المیزان فی تفسیر القرآن ................................................ 65

إفک از دیدگاه شیعه...............................................................16 اشکالات مرحوم طباطبائی به هر دو روایت ...................................... 69

ماجرای إفک.............................................................................21 اشکال اول در روایات إفک .................................................................... 69

پرسش و پاسخ.........................................................................29 اشکال دوم در روایات إفک .................................................................. 70

شأن نزول آیه برای عایشه.....................................................29 اشکال سوم در روایات إفک .................................................................. 72

نقد و بررسی روایت عایشه....................................................30 رأی و نظریه درست در رابطه با آیات إفک و آیه قذف ................. 73

شأن نزول آیه إفک برای ماریه ...........................................31 انوار درخشان ج . 11 ص 338. .........................................................74

إفک یعنی چه ؟......................................................................35 ترجمه مفردات ج . 1 ص 179 ..........................................................75

آنچه از رخداد قضیه ی إفک می آموزیم ........................38 ترجمه مجمع البیان فی تقسیر القرآن ج . 17 ص 106...........76

ماریه قبطیه و فرزندش ابراهیم ........................................ 39 تفسیر القمی ج . 2 ص 99 ...................................................................79

نام کتاب آشنائی با قرآن کریم...........................................41 تفسیر نور ج . 8 ص 152 .....................................................................79

اعتبار روایات معصومان ( ع ) در تفسیر قرآن ............... 46 پیام ها ..........................................................................81

فصل دوم الدر المنثور فی تفسیر الماثور ج . 5 ص 24 .............. 81

اخلاق القرآن ج . 3 ص 1348 ...........................................55 اکشف البیان عن تفسیر القرآن ج . 7 ص 72 .........83

أسباب نزول ( حجتی ) ص 112.........................................57 مجمع البحرین ج . 5 ص 255 .........................................84

نکاتی که در این آیه مطرح می باشد ..................................60 مفاتیح الغیب ج . 23 ص 337 ........................................84

چرا چهار شاهد اقامه نکردند .................................................61

اهمیت این تهمت ................................................................... 61



خرید فایل


ادامه مطلب ...

اثبات ولایت و امامت از کلمه مولی در حدیث غدیر

غدیر در فرهنگ اسلام

از روز رحلت پیامبر تا پایانقرن اول هجری ، ثبت و تدوین احادیث و تاریخ اسلام از طرف غاصبین خلافت ممنوع اعلامشده و مجازاتهای سختی برای اقدام‏کنندگان به این امر مقرر شد. علتاصلی این نقشه جلوگیری از ثبت مطالبی چون واقعه‏ ی غدیر بود که با اساس حکومت غاصبین منافات داشت.

اکنون باید دید غدیر چگونه خود را به نسلهای آینده ‏ی مسلمین رسانده است. آنانکه که با گذشت هفتاد روز غدیر را به فراموشی سپردندو صاحب غدیر را خانه‏ نشین کردند چگونه باور می‏کنندکه امروز نام غدیر در سراسر جهان شناخته شده و اینک جشن چهاردهمین قرن خود را پشتسر گذاشته باشد؟

با آنکه هر یک از صد و بیست هزار مخاطب پیامبر صلی اللَّه علیه و آله که در غدیرخم حضور داشتند باید در راه ثبت و ضبط آن واقعه‏ی بزرگ اقدامی می‏کردند و نکردند، وبا آنکه پیامبر صلی اللَّه علیه و آله سفارش اکید کرده بود که پیام غدیر را بهنسلهای آینده برسانید

رسوخ غدیر در جهات مختلف دین در حدی است که در موضوعات متعددی مورد بحث قرارگرفته است. در کتب حدیثی بعنوان سند و متن آن، در کتب تاریخی بعنوان مهمترینواقعه‏ی اسلام، در کتب کلامی بعنوان مؤثرترین بحث اعتقادی که همان ولایت و خلافتاست، در کتب تفسیر بعنوان تفسیر آیاتی که به خلافت برمی‏گردد، در کتب لغت بعنوانمعنای کلمه‏ی «مولی» و در کتب ادب و شعر بعنوان قطعه‏ ی زیبای تاریخ اسلام که درقالب نظم و نثر ارائه شده.

فهرست مطالب

تاریخچه بحث.. 4

فصل اول

تحقیق معنای لغوی« ولی‏ ».. 8

بیان أبوالفتوح رازی درمعانی مولی‏.. 12

معانی کلمه‏ی مولی بربیست و هفت معنی بالغ می‏شود.. 13

منظور و مقصود از کلمه‏یمولی در حدیث غدیر در کلام علامه امینی13

کسانی که مولی را به معنی اولی و شایسته برای تصرف در امور آورده اند 16

فصل دوم

اعترافهایی علمای اهل سنت به قبول معنای امامت و ولایت از حدیث غدیر 23

1) ابراهیم بن سیار .. 23

2)ابن زولاق، حسن بن ابراهیم، ابو محمد مصری.. 23

3)امام ابوالحسن واحدی.. 24

4)حجه الاسلام ابو حامد غزالی.. 24

کتاب غزالی «سرالعالمین» است.. 26

5)شمس الدین، سبط ابن جوزی حنفی.. 26

شخصیت سبط ابن الجوزی نزد علمای اهل سنّت.. 28

6)کلام ابن حجرالمکی.. 29

7)شیخ أبو علی أحمد بن محمد بن الحسن المرزوقی.. 29

8)الطریحی در کتاب : مجمع البحرین.. 29

9)ابو اسحق ثعلبی در تفسیر خود.. 30

10) حافظ، ابو الفرج، یحیی بن سعید ثقفی.. 30

11) کمال الدین ابن طلحه شافعی.. 31

شخصیت محمد بن طلحه شافعی نزد علمای اهل سنّت.. 32

12) صدر الحفاظ، فقید الحرمین، ابو عبد الله گنجی، شافعی.. 32

شخصیت کنجی شافعی نزد علمای اهل سنّت.. 33

13) سعید الدین فرغانی.. 33

شخصیت سعید الدین فرغانی نزد علمای اهل سنّت.. 34

14) علاء الدین ابو المکارم سمنانی، بیاضی.. 34

15) طیبی، حسن بن محمد.. 35

16) شهاب الدین بن شمس الدین دولت آبادی.. 35

عین عبارت شهاب الدین دولت آبادی:.. 36

17) ابو شکور محمد بن عبد السعید بن محمد کشی، سالمی. 36

18) ابن باکثیر مکی شافعی.. 36

19) سید امیر محمد یمنی. 37

20) أبو جعفر النحاس المتوفى سنة 338 هـ.. 38

21) تقی الدین مقریزی 840 هـ.. 38

شخصیت مقریزی نزد علمای اهل سنّت.. 39

22) مولوی محمد إسماعیل دهلوی برادرزاده دهلوی معروف که کتاب عبقات در پاسخ به او آمده است... 39

فصل سوم

قراین دلالت حدیث غدیربر امامت و خلافت40

1 .قراین عقلی40

2 . قراین موجود در خطبه کهدلالت بر معنای امامت از لفظ مولی دارد41

1)الست اولی بکم من انفسکمنیز تفسیر کننده‏ی معنای مولی41

اثبات این فقره از حدیث41

تفسیر« النَّبِیُّ أَوْلى‏ بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِم‏» از نگاه مفسران اهل سنت44

مراد از مولی در «الست اولی بکم من انفسکم »و« فمن کنت مولاهفعلی مولاه» یک معنی دارد49

  1. الا فمن کنت اولی به فعلی مولاه49
  2. من کنت اولی به من نفسه، فعلی ولیه50
  3. من کنت ولیّه فهذا ولیّه 50
  4. من کنت ولیه فإن علیا ولیه50
  5. فهذا ولىّ من أنا مولاه51
  6. من یکن الله ورسوله مولاه فإن هذا مولاه51
  7. إن الله مولای وأنا مولى المؤمنین وأولى بهم من أنفسهم51

2)اللهم وال من والاه نیزمؤید معنای امامت از کلمه‏ی مولی52

سند این قسمت از حدیث52

دعای حضرت رسول‏الله مؤید و ثابت کننده ولایت است54

3)من کنت ولیه و اولی به من نفسه فعلی ولیه55

4)من کنت ولیه فعلی ولیه، ومن کنت إمامه فعلی إمامه56

5)حدیث غدیر بلفظی که دلالت برمطلوب دارد : من یکن الله ورسوله مولاه فإن هذا مولاه57

وجوه دلالة این حدیث57

6)حدیث غدیر به لفظ : فإن علیا بعدی مولاه58

7)استفادۀ امامت ازأشعار حسان و کمیت59

وجوه استدلال به این اشعار60

8)استشهاد به بیت لبید، ازمعلقات سبع در تفسیر کلمه‏ی مولی61

9)اقرار گرفتن بر توحید و رسالت62

10) نزدیک شدن ایام رحلت وصیت حضرت63

11) سلام رهبری 63

12) تهنیت گفتن به حضرت رسول وعلی65

داستان تهنیت از زبان تاریخ نویسان اهل سنت65

13) تاجگذاری در روزغدیر69

14) کلمه‏ی نصب أمیرالمؤمنینبه ولایت، دال بر امامت است70

15) استدلال فاطمه زهرا س به حدیث غدیر72

16) ترس مردم از نقل حدیث73

17) خوف پیامبر از اعلام پیام الهی74

18) وقفوهم انهم مسئولون74

19) احادیثی که معانی مولی وولایت را تفسیر نموده76

20) نزول آیه اکمال در غدیر77

صحت روایت نزول آیه اکمال در غدیر77

علمای اهل سنت نزول آیه را در غدیر می دانند80

21) نزول آیه «سأل سائل» در واقعه غدیر خم81

اسامی افرادی که در متون خود به این مورد اشاره نموده‌اند81

یک حدیث از منابع بیان شده را ذکر می کنیم82

شرح حال و شخصیت ثعلبی83

22) نزول آیه ابلاغ در منابع اهل سنت83

اسامی تعدادی از علمای اهل سنت که این مطلب را یادآور شده‌اند83

23) فرهنگ کلمه ولی نزد خلفا86

أ‌-ابوبکر و عمر خود را «ولی رسول خدا» می‌دانستند86

ب‌-ابوبکر خود را «ولی امر مسلمین» می‌دانست87

ت‌-انتصاب عمر به عنوان ولی88

ث‌-صحابه نیز در اعتراضی که به ابوبکر داشتند، از دو کلمه «ولی» و«خلیفه» درکنارهم استفاده کرده‌اند89

ج‌-عمر ، خود را «ولی امر مسلمین» می‌دانست90

ح‌-آرزوی‌های عمر برای تعیین جانشین90

خ‌-عمر ، ولایت بعد از خودش را به شوری واگذار کرد91

د‌-عبد الملک بن مروان ؛ عمر و عثمان را «ولی امر مسلمانان» می‌دانست91

ذ‌-انتصاب فرمانداران به عنوان والی92

نتیجه گیری :93

فهرست منابع کتابها94



خرید فایل


ادامه مطلب ...

تحقیق تلاش های حدیثی شیعه

برای آشنایی با هر دینی باید ابتدا به سراغ منابع آن رفت. آشنا شدن با دین اسلام نیز نیازمند رجوع به منابع آن است. قرآن اولین و مهم‌ترین منبع دین اسلام است که راه‌گشای همه‌ی مسلمانان تا روز قیامت است. دومین منبع اساسی و کارآمد دین اسلام، حدیث یا سنت است که در تمامی مباحث علوم اسلامی نقش مهمی ارائه می‌‌کند. به فرموده‌ی مقام معظم رهبری «حدیث مادر همه‌ی علوم اسلامی است».

حدیث چنان در علوم اسلامی مانند تفسیر، فقه، کلام و ... تأثیر گذاشته‌است که آشنایی با این علوم بدون آشنایی با حدیث ممکن نمی‌‌باشد. برای آشنا شدن با علم حدیث آموختن چند علم ضروری است: تاریخ حدیث، مصطلح‌الحدیث، رجال حدیث، فقه‌الحدیث، منبع‌شناسی حدیث. در بین این علوم، علم تاریخ حدیث از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چون اعتبار احادیث ما در این علم ثابت می‌شود و تا زمانی که این اعتبار ثابت نشود بحث از علوم دیگر فایده‌ای نخواهد داشت.در این علم گفته می‌شود که سیر پیدایش و شکل گیری منابع حدیثی چگونه بوده‌است. به علاوه در این علم به این سؤالات پاسخ داده می‌شود که آیا شکل گیری منابع حدیثی بصورت مستمر بوده‌است یا اینکه در یک مقطع زمانی این روند متوقف شده‌است وپس از گذشت این مقطع دوباره ادامه یافته‌است ؟و اگر متوقف شده‌است آیا در زمان ادامه‌ی آن، منابع اولیه در اختیار بوده‌است یا خیر؟ آیا از نظر تاریخی امکان دارد احادیث جمع آوری شده در کتابهای حدیثی در زمان معصومین: صادر شده باشند یا امکان ندارد؟ منشأ پیدایش این علم جریان تاریخی منع تدوین حدیث و بررسی علل آن می‌باشد.

فهرست مطالب :

مقدمه : ........... 4

فصل اول : جایگاه حدیث در شناخت دین .................. 6

فصل دوم : معنای حدیث ................ 10

فصل سوم : حجیت سنت پیامبر و ائمه :...................... 15

فصل چهارم : تلاشهای پیامبر6 در نشر و نوشتن حدیث ........ 24

فصل پنجم : تلاشهای ائمه : درگسترش احادیث .............. 33

فصل ششم : آشنایی با برخی نوشته‌های معصومین:............ 50

فصل هفتم : جوامع اولیه.......................... 57

فصل هشتم : جوامع ثانویه ................ 72

فصل نهم : جوامع متأخر ............... 80

نتیجه گیری ............................ 86

منابع و مآخذ................................ 87



خرید فایل


ادامه مطلب ...

تحقیق زهد در اسلام

در دنیایی که صدای اسلام طنین انداز آن شده و به سرعت در سراسر جهان در حال گسترش است باید دقت کرد و اسلام را آن‌گونه که ائمه­ی معصومین‰ معرفی کرده­اند، معرفی کرد. برخی افراد به دلیل مخالفت با دین اسلام، سعی کرده­اند که با ایجاد رخنه و بی­ارزش جلوه دادن آن، مانع از گسترش آن شوند. حتی این مخالفت به جایی رسیده که به فکر براندازی دین اسلام شده­اند. به همین دلیل برای رسیدن به هدفشان دست به هر کاری می­زنند.

از جمله­ی این کارها مبارزه با زهد و زهدپیشگی است. آنان می­گویند: زهد باعث می­شود که انسان از زندگی اجتماعی خویش عقب بیافتد. زیرا زهد را عامل رونق نیافتن مسأله­ی مادی بشر می­دانند. می­گویند: زهد نمی­تواند به کار انسان رونق دهد و جهان را آباد کند، چون با پیدایش حالت بی­رغبتی و بی­اعتنایی نسبت به زندگی تلاش و کوشش انسان در جامعه کم شده و این باعث می­شود که زمام امور به دست استعمارگران افتد لذا با این اندیشه­ی غلط خواستند دین اسلام را زیر سؤال برند و ادعا کنند که این دین مانع پیشرفت انسان است.

بنابر این تبیین درست و صحیح معنا و مفهوم زهد، باعث جلوگیری از این اعتقادات پوچ و بی­ اسا س می­شود.

فهرست مطالب

مقدّمه

فصــل اوّل کلّیـات

اهمیّـت زهـد

تاریخچــه

منابع مورد استفاده

چکیده­ ی مطالب

الف ـ ویژگی‌های زهد

ب ـ نشانه ­ی زاهدان

ج ـ عوامل پیدایش زهد

دـ آثار زهد

فصـل دوّم مفهـوم­شناسی

مفهـوم ­شناسی

زهد در لغت

زهد در اصطلاح

ترغیب به زهد

دنیای ستایش شده و دنیای نکوهش شده

دنیای ستایش شده

دنیای نکوهش شده

فصــل سوم ویـژگی­ها و عوامل پیدایش زهد

الف ـ ویژگی­های زهد

ب ـ نشانه­ ی زاهدان

ج ـ عوامل پیدایش زهد

فصــل چهارم آثار زهد

الف ـ آثار دنیوی

ب ـ آثار اخروی

نتیجه­ گیری

منابع



خرید فایل


ادامه مطلب ...

بررسی نحوه معلوم شدن عین مورد معامله

عین، شیء قابل اشاره و در عداد اجسام است که در اکثر معاملات مالی به عنوانِ مورد معامله (موضوع) قرار می‌گیرد. برای تشکیل قرارداد، عین مورد معامله باید عرفاً معلوم بوده و از آن رفع ابهام گردیده باشد. البته در برخی از معاملات، رفع ابهام دقیق و جزئی مورد نیاز نیست. عین مورد معامله باید از نظر جنس، وصف و مقدار مشخص باشد که رفع ابهام در موارد مذکور از طریق رجوع به عرف صورت می‌گیرد و به طور کلی عرف، بعد از توافق طرفین معامله، عمده‌ترین نقش را در تعیین مبانی و معیارهای معلوم شدن مورد معامله ایفاء می‌کند.

فهرست مطالب

چکیده

مقدمه

1. کلیات

1ـ1. تعریف و اقسام عین

1ـ1ـ1. عین معین یا شخصی (خارجی)

2ـ1ـ1. در حکم عین معین

3ـ1ـ1. کلی

2ـ1. معلوم یا معین

2. ضرورت معلوم بودن مورد معامله

1ـ2. عمومی بودن قاعده

2ـ2. عناصر لازم برای معلوم شدن عین

1ـ2ـ2. جنس

2ـ2ـ2. وصف

3ـ2ـ2. مقدار

3. طرق رفع ابهام از عین مورد معامله

1ـ3. رفع ابهام از عین معین و در حکم معین

2ـ3. شیوه رفع ابهام از کلی

4. نقش عرف در معلوم شدن عین مورد معامله

نتیجه‌گیری

منابع و مأخذ



خرید فایل


ادامه مطلب ...